Anna stirrade på det tomma dokumentet på skärmen framför henne. Hur svårt kunde det vara att skriva en text om det ämne hon borde veta mest om av alla i världen: henne själv? Hon hade vetat ungefär vad hon skulle skriva om redan när hon först läst uppgiften, men ändå var det någonting som stoppade henne från att röra fingrarna över tangenterna.
 
Det var inte skrivandet i sig som var problemet. Om det var skrivandet så skulle inte hennes roman ligga där och vänta på sitt 22431:a ord. Romaner hade inte tålamod nog till att vänta på folk som inte kunde skriva. Anna nickade smått för sig själv. Hon hade haft tur med sin roman. De kunde vara väldigt griniga, men inte hennes. Den väntade snällt på att hon skulle ha tid och material nog för att kunna fortsätta skriva på den. Men ikväll hade hon annat att skriva.
 
Hon tog ett djupt andetag och tryckte ner tangenterna på den bärbara datorn i hennes knä.
 
Jag är en nittonårig tjej från Umeå, född och uppvuxen i Vännäs. På dagarna så sitter jag mest med datorn i knät och kollar på mina vänners bilder på sidan http://dayviews.com/ eller rollspelar med min bästa vän, som jag också bor tillsammans med. Vi bor i en liten lägenhet nära flygplatsen, med fyra katter och en koloni av dammråttor. Mina intressen är att skriva, rita, sjunga, manga och anime, läsa, pyssla med olika saker och så mitt största intresse av alla: BJD:s.
 
"BJD" är en förkortning för "Ball Jointed Dolls" och syftar på asiatiska kulledsdockor av polyuretan. En sorts porslinsliknande hård plast. De hålls ihop med elastiska trådar som går igenom alla kroppsdelar och gör att de kan posera väldigt likt människor. (Vissa bättre än andra beroende på företag.) De kommer i alla möjliga storlekar från 6 cm upp till hela 90 cm. Ett företag har också gjort en på 160 cm som såldes för $9999. De vanligaste storlekarna är dock: "YoSD" som är kring 27 cm, "MSD" som är kring 45 cm och "SD" som brukar vara kring 50-70 cm. (Även kallade "1/6", "1/4" och "1/3".)
 
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om dem men jag ska försöka att inte göra det för komplicerat för mig eller någon annan. Materialet och det faktum att de är handgjorda gör att priset normalt ligger på 1000-10000 kr beroende på företag, storlek och vad som följer med. En docka från ett litet företag som kommer utan kläder, ögon, ansikte eller peruk är alltså billigare än en docka från ett stort företag som kommer med alla tillbehör och kanske bara säljs i begränsad upplaga. För de har nämligen kala ihåliga huvuden och kommer utan "smink" (nyanser i huden och ögonbryn kort sagt) eller "faceup" som det kallas. Du kan alltså få en docka som ser ut precis som du vill. De flesta företag som säljer dockor säljer också en mängd peruker och ögon i olika färger, stilar och storlekar. Om någon skulle vara mer intresserad så är här några bra länkar:
 
http://bjd-wtf.livejournal.com/309.html#cutid1 - En engelsk sida med mer fakta (dock skriven 2006)
http://bjd.nu/forum/index.php - Ett svenskt dockforum (man kommer åt mest information om man är medlem)
http://nods.biz/ - En svensk dockåterförsäljare
 
Målet med mina studier är att ta "examen". På grund av depression och diagnosen Aspergers (som jag inte vetat om förrän i augusti 2012) så har jag inte kunnat slutföra mina studier de två gånger jag startat dem, men den här gången tror jag att det kommer bli annorlunda. Jag tror att det här är ett bra studiesätt för mig och hoppas att jag klarar att göra allt jag behöver för att ta examen.
 
Svenska har alltid varit ett av mina favoritämnen och är också ett av de ämnen jag fick MVG i när jag gick ut grundskolan, så jag skulle helst vilja ha A i kursen när den är över. Jag vet inte om jag kommer att klara det dock; mest på grund av den muntliga delen som jag fasar över. Jag har aldrig gillat att prata inför eller med folk och med min diagnos är det nog inte så konstigt. Därför satsar jag på och blir nöjd om jag får ett B.

Kommentera

Publiceras ej